نگران ظرف یکبار مصرف محصولاتتان نباشید

zarfineh

راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف

راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف نه‌تنها برای همه ما که به صورت روزانه از این ظروف استفاده می‌کنیم بلکه برای کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی نیز موضوع بسیار مهمی است. هر یک از ما هر روزه، در جاهای مختلف از آشپرخانه گرفته تا محل کار از ظرف‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنیم. طبق آمار، شرکت‌های مواد غذایی در سطح کشور، یکی بزرگ‌ترین متقاضی‌های این ظروف هستند و از انواع مختلف آنها برای بسته بندی تولیدات خود استفاده می‌کنند تا کالاهایشان را در سلامت کامل به دست مشتری‌ها برسانند. کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی مثل کیک، کلوچه، تنقلات، فرآورده‌های لبنی، آبمیوه و شکلات برای بسته بندی به ظروف یکبار مصرف مخصوصی نیاز دارند تا محصولاتشان را در برابر فاسد شدن و آسیب‌های فیزیکی حفظ کنند.

یکی از مواردی که مستقیما روی قیمت مواد غذایی تاثیر دارد، هزینه بسته بندی آن است. از طرفی، ظروف یکبار مصرفی که در بسته بندی به کار می‌روند، انواع مختلفی دارند که شناخت هر یک از آنها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهترین نوع ظرف را برای محصولات خود انتخاب کنند و از این طریق هزینه‌های جانبی را کاهش دهند. حتی اگر می‌خواهید از این ظروف برای بسته بندی خوراکی‌های یخچال یا برگزاری مراسمی خاص استفاده کنید بهتر است به‌خوبی با انواع مختلف ظرف‌های یکبار مصرف، ویژگی‌ها و کاربرد هر یک از آنها مطلع باشید تا بتوانید متناسب با نیازتان خرید مطمئنی داشته باشید.

از آنجایی که ظرف‌های یکبار مصرف از نظر جنس و کاربرد انواع مختلفی دارند و همچنین شرکت‌ها و برندهای متعددی مشغول به تولید این ظروف هستند در این مقاله از ظرفینه سعی کردیم تا در قالب راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف، تمام نکات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع ظروف یکبار مصرف و کاربرد آنها

ظرف‌های یکبار مصرف به غیر از اینکه صنعت بسته بندی مواد غذایی را متحول کرده‌اند، نقش پررنگی هم در زندگی روزمره دارند. به‌طوری که به‌ندرت مراسم و مهمانی‌ای را می‌توان پیدا کرد که از این ظروف در آنها استفاده نشوند. این ظرف‌ها با داشتن قیمت مناسب، وزن سبک و تنوع طرح و رنگ زیاد، بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان‌ها در هر مراسمی هستند. درست است که ظرف‌های یکبار مصرف غالبا از جنس پلاستیک هستند اما انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود است از جمله ظروف گیاهی، آلومینیومی و فومی. شناختن هر کدام از انواع آنها به شما کمک می‌کند که باتوجه به استفاده ای که دارید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف به انواع این ظروف و مزایا و معایب هر کدام از آنها اشاره می‌کنیم.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

پلاستیک یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین مواد اولیه‌ای است که در ساخت ظروف یکبار مصرف به کار می‌رود. به طوری که همه ما با شنیدن نام ظرف یکبار مصرف ناخودآگاه یاد نوع پلاستیکی آن می‌افتیم. دلیل این موضوع هم با در نظر گرفتن مزایا و  ویژگی‌های مثبتی که پلاستیک دارد کاملا مشخص است. این ظروف هم نوع شفاف و هم غیر شفاف دارند و تنوع طرح و رنگ آنها بسیار بالاست. ظرف‌های پلاستیکی انعطاف پذیری بالایی دارند و در برابر ضربه و شکستن مقاوم اند. قیمت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نسبت به ظرف‌های شیشه‌ای، چینی و چوبی بسیار مناسب است. همین ویژگی‌ها باعث شده تا این ظروف در هر جایی که فکرش را بکنید از بسته مواد خوراکی در شرکت‌ها گرفته تا پذرایی از مهمان‌ها در مراسمات مختلف کاربرد داشته باشند.

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

دومین ماده پر استفاده در ساخت ظروف یکبار مصرف، آلومینیوم است که شکل پذیری بالایی دارد و از آن در ساخت قوطی‌ها و ظرف‌ها با شکل و ابعاد مختلف استفاده می‌شود. از آنجایی که ظروف آلومینیومی مقاومت گرمایی بالایی دارند و با مواد خوراکی واکنش نمی‌دهند، برای بسته بندی مواد غذایی بهترین انتخاب اند. به‌طوری که آلومینیوم در ساخت قوطی کنسورها و بسیاری از نوشیدنی‌ها مثل نوشابه کاربرد گسترده‌ای دارد. یکی از ویژگی‌های مثبت ظروف آلومینیومی امکان بازیافت آنهاست که باعث شده در بین حامیان محیط زیست طرفداران زیادی داشته باشد. 

ظروف یکبار مصرف گیاهی

یکی دیگر از ظروفی که قصد داریم در راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف به شما معرفی کنیم، ظرف‌های گیاهی هستند. دلیل نامگذاری این ظروف، مواد اولیه گیاهی‌ای است که در ساخت آنها به کار می‌رود؛ مثل پلیمر PLA که منشا آن نشاسته‌ی نیشکر و ذرت است. ظروف گیاهی هم قیمت مناسبی دارند و هم برای سلامت انسان و محیط زیست کم خطرترین اند. از آنجایی که در تولید آنها از هیچ ماده شیمیایی مضرری استفاده نشده و در برابر گرما نیز مقاوم هستند، برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ بهترین انتخاب به حساب می‌آیند. اما یکی از معایب آنها این است که تحمل نگهداری غذاهای سنگین را ندارند و خم می‌شوند.  

ظروف یکبار مصرف فومی

داشتن وزن سبک در کنار مقاومت بالا، ظرف‌های فومی را به یکی از پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف تبدیل کرده است. از آنجایی که فوم عایق حرارت است، غذایی که در این ظروف ریخته می‌شود تا مدتی دمای خود را حفظ می‌کند. به همین دلیل برای رستوران‌های بیرون‌بر ظرف‌های یکبار مصرف فومی گزینه بسیار مناسبی هستند.

هر کدام از علائم روی ظروف پلاستیکی چه معنی دارد؟

یکی از نکات مهمی که به عنوان راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف باید به آن توجه داشته باشید شناخت معنی علائم مختلف روی ظروف پلاستیکی است. چراکه برای مثال از هر ظرف یکبار مصرفی نمی‌توان در ماکروویو و فریزر استفاده کرد. همچنین نگهداری برخی مواد غذایی به ظروف خاصی نیاز دارد. برای مثال مواد لبنی مثل ماست که خاصیت اسیدی دارند را نمی‌توان در هر ظرفی نگهداری کرد. اما از کجا این ویژگی‌ها را بشناسیم؟ در واقع بر روی هر ظرف یکبار مصرف، علائم اختصاری ویژه‌ای وجود دارند که به شما نوع ماده اولیه سازنده آن ظرف و ویژگی‌های مهم مثل مقاومت در برابر گرما و مواد اسیدی را می‌گویند.

برای مثال، وجود علامت‌های pp یا pp5 در یک ظرف یکبار مصرف به شما می‌گوید که جنس آن از پلاستیک پروپیلن است. این نوع پلاستیک به خاطر داشتن ویژگی‌هایی مثل مقاومت در برابر گرما و بی‌خطر بودن برای بدن انسان در ساخت ظروف بسته بندی مواد غذایی بسیار به کار می‌رود.

یکی از علامت‌های اختصاری مهم که باید به آن توجه کنید ps است. اگر در ظرفی این علامت را مشاهده کردید، نباید از آن برای نگهداری مواد غذایی داغ استفاده کنید. چراکه مواد اولیه‌ای که در ساخت آن استفاده شده است، پلی استایرن است و این ماده در دمای بالای 60 درجه سانتی گراد حالت خود را از دست می‌دهد.


راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف از کارخانه به طور مستقیم

راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف از کارخانه به طور مستقیم

یکی از چالش‌هایی که تولیدکنندگان مواد غذایی با آن دسته پنجه نرم می‌کنند، بسته بندی محصولاتشان است. چراکه هزینه بسته بندی به صورت مستقیم بر روی قیمت محصولات یک شرکت تاثیر دارد. به همین دلیل است که تولیدکنندگان مواد خوراکی به خرید عمده ظروف یکبار مصرف از کارخانه بدون هیچ گونه واسطه‌ای تمایل دارند. اما چگونه از بین تعداد زیادی از شرکت‌ها، بهترین تولید کننده ظروف یکبار مصرف را انتخاب کنیم؟

مواردی وجود دارند که به شما برای داشتن انتخابی مناسب کمک می‌کنند. برای مثال از آنجایی که ظروف بسته بندی در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار دارند، شرکت مورد نظر باید در ساخت ظروف از مواد اولیه‌ای استفاده کند که با محتویات خودها واکنش ندهند و باعث تغییر در بو یا مزه آنها نشوند. همچنین باید از مجهزترین دستگاه‌ها مطابق با تکنولوژی روز دنیا بهره ببرد تا محدودیتی در ساخت ظروف با شکل و ابعاد اختصاصی مشتری نداشته باشد.

شرکت ظرفینه با بیش از یک دهه تجربه در زمینه ساخت انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان این حوزه است. تمام تلاش ما در ظرفینه این است که با استفاده از بهترین مواد اولیه همانند پلی پروپیلن و بکارگیری به‌روزترین دستگاه‌های تولید و چاپ مطابق با فناوری روز اروپا، باکیفیت‌ترین ظروف بسته بندی پلاستیکی برای مواد غذایی را تولید کنیم. 

اگر میخواهید با اصول بسته بندی مواد غذایی، انواع آن و نقش پر رنگی که در صنعت خوراکی‌ها در حال حاظر ایفا می‌کند بیشتر آشنا شوید، کافیست به مقاله ظرفینه درباره این موضوع سری بزنید. در این مقاله به طور مفصل به سوالاتی مثل “از چه موادی می‌توان در ساخت بسته بندی استفاده کرد” و اینکه “یک بسته بندی ایده‌آل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد” پاسخ داده‌ایم.

جمع‌بندی

در این راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف به نکاتی اشاره کردیم که توجه به آنها به شما کمک می‌کند تا بر حسب نیاز و استفاده‌ای که دارید بهترین انتخاب را داشته باشید. شاید خیلی‌ها ظرف‌های یکبار مصرف را تنها با نوع پلاستیکی آن بشناسند. اما این ظروف انواع دیگری نیز دارند. به‌طوری که امروزه با پیشرفت تکنولوژی از مواد اولیه گیاهی گرفته تا فلزهایی مانند آلومینیوم برای ساخت ظرف‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود. همین تنوع باعث شده تا این ظروف کاربرد گسترده‌ای در شرکت‌های بسته بندی مواد غذایی، رستوران‌ها و حتی آشپزخانه‌ها داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی در واتساپ
تماس با ما